Zwrot towaru
Każdy konsument posiada prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Sprzedawca ma prawo do zmienienia terminu, przy czym nie może on godzić w prawa konsumenta.
Co najważniejsze, termin 14-dniowy określa jedynie czas na podjęcie decyzji przez Konsumenta. Dodatkowo liczy się moment wysłania oświadczenia do Sprzedającego, a nie sam moment jego dostarczenia.
Konsument dokonujący zakupu przez Internet lub zawierający umowę poza miejscem prowadzenia działalności stacjonarnej (w przypadku kwoty powyżej 50 zł) ma prawo do odstąpienia od umowy bez podawania jakiejkolwiek przyczyny. Prawo to stosuje się bezwzględnie, a przedsiębiorca nie może uzależnić rozpatrzenia wniosku od powodu odstąpienia.
Niezależnie od tego, czy produkt został wysłany za pośrednictwem kuriera, czy też został odebrany osobiście, jeśli zamówienie zostało złożone na odległość, to konsument ma prawo do odstąpienia.
Ponadto, złożony wniosek przez Konsumenta ma charakter jednostronny, bowiem skuteczność nie jest uzależniona od drugiej strony – Sprzedającego. Po złożeniu stosownego pisma umowę uważa się za niezawartą. Konsument jest chroniony do tego stopnia, że ma także prawo do odstąpienia od umowy, jeśli złożył oświadczenie, nawet w momencie zanim przedsiębiorca zdąży przyjąć jego ofertę. Mamy w tym przypadku do czynienia z odstąpieniem od umowy, która nie została jeszcze zawarta.
Ustawodawca nie wymusza pisemnej formy odstąpienia od umowy, lecz ze względów dowodowych zaleca się zachowanie tej formy. Najczęściej Konsumenci będą korzystać ze sposobu określonego przez Sprzedającego. To właśnie on ma obowiązek pouczyć konsumenta o sposobie i terminie skorzystania z możliwości odstąpienia oraz dostarczyć chociażby przykłady formularz na tą ewentualność.